Merken moeten hedendaags hard hun best doen om relevant te worden, of te blijven. Het tonen van advertenties is simpelweg niet meer voldoende. Door deze verschuiving in behoefte, is ook de marketing zich flink gaan innoveren. Experience marketing is zo’n vernieuwde vorm van marketing. Bij experience marketing ligt de focus op het bieden van een beleving. Door deze beleving moet de relatie tussen het merk en de doelgroep versterken worden versterkt. Een interactieve installatie is één van de methodes om je doelgroep een beleving gekoppeld aan jouw merk te bieden. Maar wat is een interactieve installatie nu precies? En hoe kun jij dit het beste inzetten voor jouw merk? In dit artikel vertellen we je hier meer over. Wat is een interactieve installatie?Een interactieve installatie is een fysiek object, waarmee geïnteracteerd kan worden. Dit fysiek object is vaak een combinatie van software, hardware en een stukje design. Deze installaties worden vaak ontworpen door een AV specialist. Deze specialist kijkt voornamelijk naar de audio- en visuele aspecten van een interactieve installatie. Het doel van een interactieve installatie is het bieden van een beleving. De beleving is compleet afhankelijk van de interactieve installatie. Zo zijn er installaties die reageren op bewegingen van bezoekers. De handelingen die de bezoekers uitvoeren worden dan door middel van een camera opgepikt door de software. Vaak reageert de hardware op deze bewegingen. Interactieve installaties worden vooral toegepast bij musea, experience centers of tentoonstellingen, aangezien hier de beleving ook centraal staat. Ook worden interactieve installaties steeds vaker ingezet door grote merken. Een interactieve installatie is een innovatieve tevens boeiende manier om de consument een product of dienst te laten ontdekken. Hoe helpt een interactieve installatie je brand?Zoals vermeld is een interactieve installatie onderdeel van experience marketing. Zet je experience marketing in, dan probeer je een gevoel of ervaring over te brengen naar jouw doelgroep, met je merk hieraan gekoppeld. Het creëren van een ervaring is vaak stukken waardevoller dan simpelweg het tonen van advertenties. Door het bewerkstelligen van een ervaring, probeer je de relatie tussen jouw doelgroep en je merk of product te versterken. Daarnaast doet experience marketing het erg goed op social media. Doordat je doelgroep zelf de ervaring beleeft, zijn ze eerder geneigd om hun ervaring te delen (mond tot mond reclame). Speel je hier slim op in met je social media, kan dit dus online ook veel impact hebben. Wat kost een interactieve installatie?Een interactieve installatie is een redelijke inverstering. Er moet namelijk zowel software, als hardware ontwikkeld worden om een interactieve installatie te realiseren. Uiteraard verschilt het per project, hoeveel zo’n installatie precies kost. Een exacte prijs is lastig te bepalen. Wel kunnen we een indicatie geven. Een relatief kleine installatie kost al snel rond de 30.000 euro. Spreken we over een groot project, bijvoorbeeld een complete tentoonstelling, dan kan de prijs oplopen tot meer dan 1 miljoen euro.
|
https://www.google.com/url?q=https://www.bruns.nl/disciplines/audiovisuele-middelen-multimedia&sa=D&source=editors&ust=1617195430146000&usg=AOvVaw0OsjyJst9qdi55vz_0SF– |