Crisisbeheersing is een geheel van acties, methoden en gedragingen die erop gericht zijn de schade of verliezen te beperken die kunnen worden veroorzaakt door een bepaald moment waarop zich in bedrijven of organisaties een storing of een ongeval voordoet. De schade als gevolg van deze fouten, die van procedurele of bestuurlijke aard kunnen zijn, varieert van financiële onevenwichtigheden tot gevolgen voor het imago en de reputatie van een merk. Daarom zullen wij in dit artikel het belang van de invoering van dit proces in bedrijven en de voordelen van een investering in een crisismanagement cursus toelichten. Kijk maar! Hoe ontstaan crises binnen een bedrijf?Crises kunnen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld ongevallen en natuurverschijnselen, product verontreiniging, milieu rampen, technologische storingen of economische en marktkrachten. Maar ze kunnen ook ontstaan door slecht opgebouwde werkprocessen, inefficiënt management of zelfs door wanpraktijken bij de productie van producten of het verlenen van diensten. Om crises te omzeilen, moet er op lange termijn worden gewerkt, niet alleen om de kritieke gebeurtenis zelf op te lossen, maar ook om de risico’s in kaart te brengen en te voorkomen dat ze zich voordoen. Waarom is het belangrijk om te investeren in een crisismanagement cursus?Crisismanagement is fundamenteel voor elke onderneming of instelling, ongeacht haar omvang of de sector waarin zij actief is. Als een bedrijf niet is voorbereid op kritieke momenten, toont dit aan dat het ook niet is voorbereid op de eisen van de markt en op alle uitdagingen om in zijn niche een prominente plaats in te nemen. In die zin is de crisismanagement cursus een van de manieren om de gevolgen van de kritieke gebeurtenis te beheersen en te verzachten, hetzij intern (werknemers), hetzij extern (publiek/klanten/maatschappij in het algemeen). Welke professionals kunnen in crisismanagement werken?Crisismanagement binnen bedrijven en organisaties kan door elke professional worden gedaan, ongeacht zijn/haar werkterrein. Werknemers in leidinggevende functies staan in dit proces centraal, omdat zij, naast het oplossen van de crisis, woordvoerder van het bedrijf kunnen worden. Daarom zijn er, voordat een kritieke gebeurtenis plaatsvindt, drie zeer gewilde gebieden om aan een crisismanagement cursus deel te nemen: interne communicatie, public relations en juridisch advies. |