CIAD experts in enterprise resource planning software bespreken enkele van de meest voorkomende misstappen die IT leiders maken bij het kiezen, implementeren en implementeren van een ERP-systeem – en wat ze kunnen doen om ze te voorkomen of te omzeilen. De IT-managers van vandaag hebben meer keuzes dan ooit bij het kiezen van een enterprise resource planning (ERP)-oplossing. Van on-premise systemen tot cloud-gebaseerde software-as-a-service tot industriële oplossingen, er is een duizelingwekkend aanbod. En besluitvormers kunnen zich overweldigd voelen wanneer ze proberen te bepalen welke functies en functies het belangrijkst zijn. Wij hebben tientallen ERP-experts benaderd voor advies over hoe ze door dit complexe landschap kunnen navigeren. In het bijzonder vroegen we hen om de grootste fouten te identificeren die ze executives zien maken bij het kiezen, inzetten of implementeren van een ERP-systeem – en ook voor suggesties over hoe organisaties kunnen voorkomen dat er mogelijk kostbare fouten worden gemaakt. 1. Het niet doen van zorgvuldige eisen verzamelen
“Het is heel gebruikelijk, en zeer verleidelijk, om bestaande bedrijfsprocessen te nemen zoals ze zijn en ze te automatiseren met [een] ERP-systeem, hoewel dit conceptueel gezien begrijpelijk is, moet je de tijd nemen en de moeite nemen om die processen te analyseren als onderdeel van je ERP-vereisten verzamelen. De implementatie van een nieuw ERP-systeem is een kans om uw bedrijfsprocessen te identificeren en te verbeteren/herschikken. Het automatiseren van een slecht proces laat een slecht proces alleen maar sneller verlopen”. Op dezelfde manier “slagen te veel bedrijven er niet in om cruciale softwaregebruiksproblemen/problemen te identificeren en kritische processen in kaart te brengen voordat de migratie naar een nieuwe ERP-oplossing begint”. “Bedrijfskritische problemen moeten vóór de migratie worden geïdentificeerd en aangepakt, zodat de nodige aanpassingen kunnen worden gedaan aan verouderde, inefficiënte en complexe processen voordat deze eenvoudigweg naar een nieuw platform worden verplaatst”. 2. Het niet betrekken van eindgebruikers (van alle afdelingen) in het besluitvormingsproces “Bij de uitvoering van een ERP-systeem, veel organisaties richten hun tijd en moeite op het verkrijgen van goedkeuring van de leidinggevenden, wanneer ze moeten worden betrokken belangrijke medewerkers die het systeem zal worden gebruikt het meest”. “Het is van cruciaal belang om medewerkers te betrekken, niet alleen van IT, maar in de hele organisatie van financiën, operaties, productie en magazijn,” zegt hij. “Het betrekken van belanghebbenden in de hele organisatie bij elke stap van het besluitvormingsproces zal ervoor zorgen dat iedereen wordt geïnvesteerd in het zo soepel mogelijk vinden en implementeren van de juiste oplossing. 3. Niet goed budgetteren voor technologisch personeel “We zien vaak dat leiders de kosten van een implementatie onderschatten, waaronder het onderhoud en het niveau van het talent dat nodig is om het project met succes van de grond te krijgen”. “In gevallen waarin organisaties meer proberen te bereiken met minder … hebben we gezien dat dit resulteert in mislukte implementaties. Neem de tijd om goed te budgetteren, [rekening houdend met] het talent dat de implementatie aanstuurt, zodat je niet voor problemen of verrassingen komt te staan [later]”. 4. “Het niet afwegen van de voors en tegens van on-premises vs. cloud-gebaseerde ERP Alvorens te beslissen tussen een on-premise en een cloud-gebaseerde ERP-oplossing, “bedrijven [moeten] evalueren verschillende factoren,³”. “Een cloud-implementatie vereist bijvoorbeeld een goede internetverbinding, abonnementsachtige betalingen en komt met voordelen zoals de catering aan werknemers die op afstand werken. Aan de andere kant vereist de inzet op locatie een toegewijd IT-personeel, up-to-date servers en hardware in huis en grote initiële kosten, die geschikt zijn voor degenen die de software op hun eigen servers willen hosten”. “Met software-as-a-service die snel het belangrijkste platform voor nieuwe ERP-implementaties wordt, lijkt SaaS misschien de perfecte oplossing voor organisaties die moeilijke implementaties hebben meegemaakt of die moeite hebben gehad om hun eerdere ERP-investeringen te ondersteunen” volgens een technologie-onderzoeks- en adviesbureau. “Hoewel SaaS veel voordelen biedt, moeten klanten [moeten] de nieuwe organisatorische uitdagingen die SaaS kan opleveren, begrijpen. “Omdat SaaS-oplossingen niet op maat kunnen worden gemaakt, worden gebruikers gedwongen om bedrijfsprocessen aan te passen aan de software”, legt Evelien van CIAD uit.
|