De Formule 1 heeft sinds de start in 1950 een hoop aantal iconische namen gekend. Van wereldkampioenen tot coureurs die niet veel gepresteerd hebben maar wel geliefd zijn in de sport. Hier kijken we naar twee iconische coureurs Michael Schumacher en Niki Lauda Michael SchumacherWe beginnen met volgens velen één van de beste (en voor sommige zelfs de beste) coureurs ooit. Schumacher was tot vorige seizoen de enige coureur met 7 wereldtitels. De Brit Lewis Hamilton heeft zich hier nu ook aan toegevoegd. Schumacher begon zijn carrière bij Jordan in 1991 waar hij één race had gereden. Dat zelfde seizoen ging hij naar Benetton waar hij naast drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet ging rijden. In het seizoen 1994 haalde hij zijn eerste wereldtitel in het somberste seizoen volgens veel fans met het overlijden van Senna en Ratzenberger tijdens de GP van Imola. Na een tweede title in 1995 stapte Schumacher in 1996 over naar het grote Ferrari waar hij in de seizoenen 2000-2004 zijn laatste vijf wereldtitels behaalde. Dit is volgens kenners het ‘Schumacher tijdperk’. Eind 2013 belandde Schumacher in het ziekenhuis met zwaar hersenletsel na een skiongeluk. Niki LaudaDe Oostenrijker Niki Lauda staat in de Formule 1 wereld bekend als de grootste comeback maker ooit. In 1971 maakt Lauda zijn debuut bij het Britse March. Na twee jaar voor March te rijden vertrok hij in 1973 naar BRM. Tijdens de GP van Monaco in 1973 trok hij de aandacht van Enzo Ferrari die hem een contract aanbood voor Scuderia Ferrari. In het seizoen van 1975 behaalde hij zijn allereerste wereldtitel. Dat seizoen daarna was hij goed op weg om zijn tweede titel binnen te halen tot zijn ongeluk tijdens de Duitse GP. Door materiaalpech schoot de Oostenrijker haaks rechts de muur in. Zijn Ferrari vloog direct in de fik. Hij werd gered door vier oplettende coureurs (Harald Ertl, Brett Lunger, Guy Edwards en Arturo Merzario) uit de brandende auto gehaald. Merzario had het als eerste gezien en offerde zijn eigen leven op om die van Lauda te redden. Nadat hij met extreem letsel naar het ziekenhuis was gebracht had niemand verwacht dat hij zes weken na het ongeluk al weer een auto in ging stappen tijdens de GP van Italië. Hij verloor dat seizoen wel het kampioenschap op één punt van James Hunt nadat hij weigerde te racen tijdens de slechte weersomstandigheden van de Japanse Grand Prix. Het seizoen van 1977 behaalde hij dan toch zijn tweede wereldtitel.
Wil je nou op de hoogte blijven van al het nieuws over Formule 1 en (oud)coureurs, met onder andere nieuw over Verstappen? GPToday.net heeft alle nieuwtjes op een rijtje staan voor jou.
|