Er verandert een hoop in de mobiliteit de afgelopen jaren. We zien verandering in bijtelling door elektrische voertuigen, er komen initiatieven als variabele bijtelling en rekening rijden voorbij, en dan hebben we het nog niet eens over het inzichtelijk maken van CO2 uitstoot bij grotere wagenparken. Er is één ding dat bij al die onderwerpen duidelijk naar voren komt. Een ritregistratiesysteem knoopt alle vraagstukken aan elkaar en geeft inzicht.
Variabele bijtellingOp dit moment is bijtelling een vast percentage over de fiscale waarde van je auto, dat iedere maand bij je bruto salaris wordt opgeteld. Maar zou het niet logischer zijn om alleen bij te tellen voor de privékilometers die je rijdt? Dat is wel zo eerlijk. Om die reden is de pilot variabele bijtelling gestart. Een initiatief van onder andere het ministerie I&W, de VZR en TrackJack als deelnemer. In augustus 2020 gestart en in juli 2021 gepresenteerd. En in het coalitieakkoord opgenomen in 2022. Het zit er dus aan te komen. Bijtelling 2022Bijtelling is van toepassing op leaserijders die per jaar meer dan 500 kilometer privé rijden. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Het enige is dat het percentage nog wel eens kan verschillen. Voor auto’s op fossiele brandstoffen is het simpel. U betaalt 22% bijtelling in 2022. Voor de elektrische auto is het anders, daar betaalt u momenteel 16% bijtelling in 2022 over de eerste €35.000 van de catalogusprijs van de auto. Alles hierboven wordt met 22% bijgeteld.
Sluitende ritregistratieWilt u niet bijtellen? Terecht. Het is dan wel zaak dat u bijhoudt en kunt aantonen dat u niet meer dan 500 kilometer privé rijdt. En wat is er makkelijker dan een ritregistratie die alles voor u bijhoudt. Door een ritregistratiesysteem in het voertuig te installeren, worden alle ritten netjes online bijgehouden en kunt u met één druk op de knop het karakter van een rit aanpassen. Uw ritregistratie bijhouden was nog nooit zo makkelijk.
|
https://www.trackjackeurope.com/rittenregistratie/ |