Klassenmanagement houdt in dat een docent het onderwijs in de klas kan organiseren. Er zijn hierbij best wel wat verschillende zaken waaraan gedacht kan worden en dat maakt het een heel breed begrip dat op veel verschillende manieren ingevuld kan worden. Er is geen goed of fout, omdat het een manier van werken is die docenten zelf kunnen vormgeven, maar er zijn vaak wel wat tactieken die je kunnen helpen om een andere aanpak te hanteren. Sommige mensen hebben soms bijvoorbeeld de neiging om vast te roesten in hun aanpak, omdat zij iets al jarenlang hetzelfde doen en dan kan wat frisse wind toch wel een goed idee zijn. Frisse wind binnen het onderwijsMensen zijn gewoontedieren en het is daarom niet gek dat sommige juffen of meesters al jarenlang hetzelfde doen, omdat zij vinden dat het goed werkt. Voor leerlingen kan dit betekenen dat de manier van doen heel anders is dan dat zij bij andere docenten gewend zijn, omdat zij bijvoorbeeld wat moderner zijn. Dit is niet erg, maar het kan voor docenten goed zijn om samen eens een cursus te volgen van een onderdeel zoals bijvoorbeeld gepersonaliseerd leren, zodat er binnen de verschillende methodes toch ook wel een lijn te vinden is die doorgetrokken kan worden. Dit zorgt voor rust en eenheid en kan alsnog op verschillende manieren ingevuld worden. Gepersonaliseerd leren als toegevoegde waardeGepersonaliseerd leren is een voorbeeld van een cursus dat erg zinvol kan zijn. Jongeren worden op die manier gemotiveerd om zelf aan de slag te gaan en om op hun eigen tempo te gaan werken. Zo hoeven de snelle leerlingen niet te wachten op de rest en zich te gaan vervelen waardoor ze zich gaan misdragen en krijgen de leerlingen die het nodig hebben de tijd en de hulp die zij goed kunnen gebruiken. Ieder kind is anders en gepersonaliseerd leren zorgt voor een stukje maatwerk dat zeker in deze tijd geen overbodige luxe meer is. Docenten kunnen hier onderling hun ideeën in delen om tot een invulling te komen. De rode draad binnen een schoolHet is en blijft een feit dat iedere docent uniek is en een eigen werkwijze heeft, maar wanneer er een aantal lijnen gezet zijn, weet een leerling dat dit een rode draad is die hij of zij kan blijven verwachten. Het is een grote omschakeling wanneer deze lijnen er niet zijn en het werken op maat is een gegeven dat steeds belangrijker is geworden en waarschijnlijk ook zo zal blijven. Toch kan iedere invulling net iets anders zijn. |
https://septemberonderwijs.nl/effectief-klassenmanagement/ |