Een vernieuwende invulling binnen klassenmanagement

Klassenmanagement houdt in dat een docent het onderwijs in de klas kan organiseren. Er zijn hierbij best wel wat verschillende ...

Klassenmanagement houdt in dat een docent het onderwijs in de klas kan organiseren. Er zijn hierbij best wel wat verschillende zaken waaraan gedacht kan worden en dat maakt het een heel breed begrip dat op veel verschillende manieren ingevuld kan worden. Er is geen goed of fout, omdat het een manier van werken is die docenten zelf kunnen vormgeven, maar er zijn vaak wel wat tactieken die je kunnen helpen om een andere aanpak te hanteren. Sommige mensen hebben soms bijvoorbeeld de neiging om vast te roesten in hun aanpak, omdat zij iets al jarenlang hetzelfde doen en dan kan wat frisse wind toch wel een goed idee zijn.

Frisse wind binnen het onderwijs

Mensen zijn gewoontedieren en het is daarom niet gek dat sommige juffen of meesters al jarenlang hetzelfde doen, omdat zij vinden dat het goed werkt. Voor leerlingen kan dit betekenen dat de manier van doen heel anders is dan dat zij bij andere docenten gewend zijn, omdat zij bijvoorbeeld wat moderner zijn. Dit is niet erg, maar het kan voor docenten goed zijn om samen eens een cursus te volgen van een onderdeel zoals bijvoorbeeld gepersonaliseerd leren, zodat er binnen de verschillende methodes toch ook wel een lijn te vinden is die doorgetrokken kan worden. Dit zorgt voor rust en eenheid en kan alsnog op verschillende manieren ingevuld worden.

Gepersonaliseerd leren als toegevoegde waarde

Gepersonaliseerd leren is een voorbeeld van een cursus dat erg zinvol kan zijn. Jongeren worden op die manier gemotiveerd om zelf aan de slag te gaan en om op hun eigen tempo te gaan werken. Zo hoeven de snelle leerlingen niet te wachten op de rest en zich te gaan vervelen waardoor ze zich gaan misdragen en krijgen de leerlingen die het nodig hebben de tijd en de hulp die zij goed kunnen gebruiken. Ieder kind is anders en gepersonaliseerd leren zorgt voor een stukje maatwerk dat zeker in deze tijd geen overbodige luxe meer is. Docenten kunnen hier onderling hun ideeën in delen om tot een invulling te komen.

De rode draad binnen een school

Het is en blijft een feit dat iedere docent uniek is en een eigen werkwijze heeft, maar wanneer er een aantal lijnen gezet zijn, weet een leerling dat dit een rode draad is die hij of zij kan blijven verwachten. Het is een grote omschakeling wanneer deze lijnen er niet zijn en het werken op maat is een gegeven dat steeds belangrijker is geworden en waarschijnlijk ook zo zal blijven. Toch kan iedere invulling net iets anders zijn.

https://septemberonderwijs.nl/effectief-klassenmanagement/

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Banen en opleidingen

Vind jouw ideale zomerbaan in Zeeland

Ben jij op zoek naar de perfecte zomerbaan in Zeeland? Of je nu student bent die de zomervakantie nuttig wil besteden of iemand die graag

Banen en opleidingen

Maak jouw droom waar

Wanneer jij als klein kind altijd al hebt gedroomd om mensen te kunnen helpen met trainen, dan is dit jouw kans. Via Overload Worldwide is

Banen en opleidingen

HR manager worden?

Wat doet een HR manager? Een HR manager is een vitale leider in organisaties die toezicht houdt op de werving van werknemers, hun opleiding en ontwikkeling,

Banen en opleidingen

Bekister

Bekister Als bekister zal je bij dit bedrijf bekistings- en funderingswerken uitvoeren. Je taken zullen bestaan uit onderstaande zaken: – Betoneringswerken– Wapenen– Traditioneel & systeem

Banen en opleidingen

Adviseur Bank en Verzekeren

Wil jij met ons de grenzen verleggen en bouwen aan een duurzamere wereld? Grijp dan vandaag uw kans! De grootste bank van Frankrijk, BNP Paribas

Banen en opleidingen

Uitzendconsulent(e) office Gent Fulltime

administratief vacatures We begeleiden alle medewerkers in alle stadia van hun loopbaan en begeleiden alle bedrijven in alle stadia van hun ontwikkeling. Daoust is actief