Bedrijfsadministratie zoals tijd schrijven is nogal saai, dat geven we toe. Toch is het een belangrijk onderdeel van je bedrijfsproces. Omdat het bijhouden van uren vaak voelt als een ‘moetje’, wordt het ervaren als een last. Hierdoor is het een strijd om uren correct te registreren. Ervaar jij dit ook zo? Wij geven jou in deze blog 7 tips om je te helpen bij het bijhouden van gewerkte uren. 1. Benadruk waarom het zo belangrijk isWanneer je als middel of groot bedrijf meerdere werknemers hebt, is het van belang dat je goed aan hen uitlegt waarom het nu precies zo belangrijk is om gewerkte uren goed bij te houden. In hun oren klinkt het namelijk misschien wat controlerend, maar als jij uitlegt dat als de klant ziet dat uren efficiënt gebruikt worden, dit alleen maar tot meer inkomsten kan leiden. En voor hen dus mogelijk meer inkomen. 2. Beloon discipline en geef zelf ook het goede voorbeeldAls jij als werkgever van je werknemers verwacht dat zij hun uren goed bijhouden, dan moet je natuurlijk wel zelf het goede voorbeeld geven. Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat werknemers zich afvragen waarom ze naar jou moeten luisteren. Daarnaast werkt een beloning voor het bijhouden van de uren goed. Deze beloning hoeft niks geks te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een kleine traktatie, zoals een zak snoep óf een extra uurtje uitbetalen. 3. Houd het simpelUren bijhouden zou geen dagtaak op zich moeten worden. Hoe makkelijker het bij te houden is, hoe minder werknemers er tegenop kijken, ze het sneller invullen en er minder fouten worden gemaakt. Kies bijvoorbeeld voor een software die een timetracker per taak heeft, of zorg voor een beperkt aantal urensoorten. Bij een overvloed aan urensoorten krijg je al snel dat er ‘maar wat’ gekozen wordt. |
https://keeping.nl/tijdschrijven |