Influencers op de sociale media hebben een belangrijke rol aangenomen in het vertegenwoordigen van merken, producten en diensten. Deze vorm van social media marketing baseert zich op mensen en organisaties die deskundig kennisniveau hebben of sociale invloed in het desbetreffende vakgebied hebben. Wanneer je aan de slag gaat met influencer-marketing, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van een aantal zaken. In dit artikel hebben we de meeste praktische informatie op een rijtje gezet. De voor- en nadelen van influencer-marketingLaten we eerst ingaan op een aantal voordelen en nadelen van het gebruik van influencer-marketing, zodat je beter kunt bepalen of deze marketingstrategie prioriteit heeft in jouw bedrijf. Wanneer je met relevante influencers aan het werk gaat, dan beschik je direct over een zeer specifiek netwerk. Hierdoor ga je geconcentreerd aan de slag en kan je de doelgroep bereiken die jij op het oog hebt. Een ander mooi voordeel is dat wanneer jouw merk zich verbindt met een bekende influencer, je actief werkt aan het opbouwen van de authenticiteit van je merk. Het is echter belangrijk om te kiezen voor de juiste influencers. Samenwerkingen met ongepaste influencers kunnen namelijk meer kwaad dan goed doen. Aangezien je moet vertrouwen op de influencer, gaat er een hoger risico gepaard met je marketinginvesteringen. Als je meer te weten wilt komen over andere manieren om je onderneming in de online omgeving te helpen groeien, zoek dan eens op online marketeer inhuren om specialisten in het vakgebied in te schakelen. Let niet teveel op het aantal volgersWanneer je een relevante influencer op het oog hebt maar denkt dat de hoeveelheid volgers te weinig is, probeer hier dan niet teveel zorgen over te maken. Relevantie is namelijk veel belangrijker dan bereik. Als je de perfecte influencer hebt gevonden voor de doelmarkt, dan bewandel je het pad van succes, hoe groot of klein het publiek ook is! Geef creatieve vrijheidInfluencer-marketing werkt het beste als de boodschap resoneert met het publiek en zich verbindt met de authenticiteit van de influencer. Zorg er dus voor dat je de influencer zoveel mogelijk de vrije loop geeft. Natuurlijk kun je enkele merkstandaarden verwerken die de missie van het merk aanspreken, maar houd er rekening mee dat de influencer spreekt, in plaats van jouw merk! Houd de statistieken in de gatenHet is belangrijk om je actief bezig te houden met het meten van de resultaten. Zorg er daarom voor dat je meetbare statistieken gebruikt om de effectiviteit van je marketinginspanningen te achterhalen. Gebruik bijvoorbeeld Google Analytics om precies te achterhalen waar het webverkeer vandaan komt of gebruik speciale links die influencers delen op hun sociale media. Er komt veel kijken bij het creëren van een waanzinnige merkbeleving. Heb je moeite om je merkidentiteit op te zetten en ben je op zoek naar een team van merkstrategen, conceptdenkers, ontwerpers en marketeers, zoek dan eens op merken waar je JA tegen zegt voor meer informatie. |