A brand new year
Image default
Bedrijven

Duurzaam verpakken is in handbereik

Duurzame verpakkingen in 2021 is hot & happening. Duurzame verpakkingen krijgen een hogere prioriteit voor zowel merken als consumenten – meer dan ooit tevoren. McDonald’s heeft bijvoorbeeld aangekondigd dat haar verpakkingen tegen 2025 100% hernieuwbaar en gerecycled zullen zijn. Millennials stimuleren daarmee merken om meer sociaal en ecologisch verantwoord te zijn. Een verpakkingsmaterialen groothandel die precies dát doet, is Verpakkingsmaterialen.nl

Het is duidelijk dat de term ‘milieuvriendelijke verpakking’ steeds belangrijker wordt. In feite is het implementeren van eco-verpakkingen in de activiteiten van jouw merk niet langer een optie – het is een noodzaak.

Meer bewijs nodig dat duurzame verpakkingen nu de norm zijn?

Een recente studie wees uit dat:

  • 37% van de Amerikaanse consumenten geeft prioriteit aan duurzaamheid bij het nemen van aankoopbeslissingen.
  • 51% van de supply chain-professionals verwacht dat de circulaire economie de komende twee jaar in populariteit zal toenemen als gevolg van de pandemie
  • 30% van de consumenten is bereid een meerprijs te betalen voor producten die aan duurzaamheidsclaims voldoen

Velen van ons zijn grootgebracht met de uitdrukking ‘verminderen, hergebruiken, recyclen’ in ons woordgebruik. Tegenwoordig is het voor jouw bedrijf van essentieel belang dat jij dezelfde waarden weerspiegelt. Niet alleen om het milieu te helpen, maar ook om de merkloyaliteit van milieubewuste consumenten te vergroten. Materiaalwetenschap en verpakkingstechniek ontwikkelen zich met een ongelooflijke snelheid. Als gevolg hiervan zijn er meer milieuvriendelijke verpakkingsopties op de markt die voor een breed scala aan producten zorgen.

Meer merken stappen over op ecoverpakkingen – cosmeticamarketing, ethische mode en kleding, zelfs cannabisbranding werkt nauw samen met duurzaamheid van verpakkingen. Ook op het gebied van plantaardige verpakkingen en composteerbare verpakkingen zijn er veel doorbraken. Dit betekent ook dat het voor uw merk gemakkelijker wordt om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen.

En nu het publiek zich steeds meer bewust wordt van het afval dat wordt veroorzaakt door slechte verpakkingen, worden verspillende merken genoemd en beschaamd.

Wat is duurzaam verpakken?

Simpel gezegd, zijn het de type verpakkingen die na verloop van tijd hun ecologische voetafdruk verkleinen. Dit kan op verschillende manieren gebeuren:

  • Ingrediënten: Gebruik van onbewerkte 100% gerecyclede of grondstoffen
  • Productieproces: door het productieproces, de toeleveringsketen en de ecologische voetafdruk te minimaliseren
  • Herbruikbaarheid: Het creëren van een circulaire economie rond de verpakking, het verlengen van de levenscyclus en bruikbaarheid ervan.

Een chique label met de tekst ‘eco-vriendelijk’ betekent niet dat het duurzaam is. Evenzo betekent het labelen van iets als duurzaam niet dat het ethisch is.