Een bedrijf opstellen is één ding. Om jouw bedrijf ook nog eens te zien groeien, komt er net wat meer bij kijken. Constant moet je op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de desbetreffende industrie, maar ook daar buiten. In deze blog lees je tips om jouw bedrijf te laten groeien. Lees snel verder! Groeien = uit je comfortzone stappenWanneer je uit je comfortzone stapt, doe je iets wat je nog niet eerder hebt gedaan. Je stapt in het onbekende, waarin je besluit een uitdaging aan te gaan. Het is de ideale manier om verder te ontwikkelen en te groeien. Dit geldt zowel voor een individu als voor een bedrijf. Het is normaal je dat je angst voelt. Maar dat is precies wat je nodig hebt om verder te komen. Probeer jezelf te dwingen de uitdaging aan te gaan en te zien waar je terechtkomt. Ook tegenslagen horen erbij. Echter spreken we in dat geval niet van een tegenslag, maar eerder van een les. Of je groeit, of je leert ervan. Accepteer het en zie het als een les voor in de toekomst. Je kan er alleen maar sterker van worden. Houd de markt en concurrent in het oogHet is natuurlijk niet de bedoeling dat je één op één gaat kopiëren wat jouw concurrent doet, maar houd het wel in de gaten. Begin met een concurrentieanalyse zodat je weet wie je in de gaten kunt houden. Vervolgens kun je je bezig houden met hen online zoektrends, de online vindbaarheid, de social media content, blog inhoud, en ga zo maar door. Wanneer jij weet waar jouw concurrentie zich mee bezighoudt, weet je ook hoe jij je kunt gaan onderscheiden. Media ontwikkelingenNaast het analyseren van concurrentie is het ook essentieel om de mediaontwikkelingen bij te houden. Media blijft continue in beweging. Daarom is het goed om je hierin te verdiepen om in te kunnen spelen op de actuele ontwikkelingen van media. Belangrijke media om in ieder geval in de gaten te houden zijn Pinterest, Instagram en LinkedIn. Daarnaast is het ook goed om de zoekmachine Google in de gaten te zodat jij efficiënter te werk kan gaan met je seo. Het kan namelijk zo zijn dat Google op een gegeven moment meer waarde gaat hechten aan specifieke factoren, wat dus interessant is om te weten zodat je daar direct op kunt inspelen. |