Bekijk het project met plaatjes hier: https://elektronicavoorjou.nl/raspberry-pi-flappy-witch/
In dit project leg ik jullie stapsgewijs uit hoe je een Flappy Bird spel kunt maken in Scratch. Over Flappy Bird: De inspiratie voor dit project komt van het spel Flappy Bird. Het spel werd uitgebracht in 2013 voor de mobile telefoon. Het spel gaat over een vogel die constant valt, deze kun je laten vliegen door op het scherm te tikken. Je moet de vogel al tikkend door de obstakels leiden. Hij mag de obstakels niet aanraken. ondertussen wordt de score bijgehouden. Het doel van het spel is een zo hoog mogelijke score te behalen. Dit spel werd een enorme rage. Sinds het spel uit te Playstore is verwijderd zijn er ontzettend veel replica’s van nagemaakt. Dit is er een van! Wat is Scratch? Scratch is een programmeer programma op je Raspberry Pi. In dit programma werk je met functieblokken. Dit houd in dat je de programmeer tekst niet zelf schrijft. De blokken met de functies zijn al voor je gemaakt. Deze blokken zet je zelf in een schema. Als je de Raspbian software op je Raspberry Pi hebt gedownload staat Scratch als het goed is automatisch op je Pi. Als dat niet zo is moet je deze downloaden. Ik programmeer in Scratch op de Raspberry Pi 4 met 4GB. Je kunt ook programmeren op de Raspberry Pi 3B+. Ook kun je met de Pi 4 de 1 GB of 2 GB gebruiken. Programmeer je in Scratch 2.0? Dan kun je nog steeds deze tutorial volgen. Houd er wel rekening mee dat bepaalde functies op een andere plek kunnen staan Ook kunnen de plaatjes er anders uitzien dan op jouw scherm. Je kunt deze tutorial volgen omdat de code hetzelfde is. Omdat dit een lange instructie is heb ik de uitleg verdeeld ik tussenkopjes. Hierdoor kun je makkelijker opzoeken waar je gebleven was. Taal veranderen. Waarschijnlijk staat jouw programma in het Engels. Om de stappen goed te volgen is het verstandig als je de taal verandert in je programma. Je kunt de taal veranderen door op de “wereldbol” links boven je scherm te klikken. Dit icoon is de vinden naast het logo van Scratch. Selecteer Nederlands.
Stap 1: Benodigheden1X Raspberry Pi 4 (kosten vanaf €39,95) 1X Monitor 1X Toetsenboord 1X Muis 1X 16GB micro SDHC raspbian 1X Raspberry Pi voedingsadapter
Stap 2: Aansluiten & OpstartenAan de zijkant van de Raspberry Pi 4B zitten twee Micro HDMI poorten. Plaats de Micro HDMI kabel in de linker poort, en het HDMI uiteinde in een monitor of beeldscherm. Je set-up is nu klaar om te worden opgestart. Stap 3: Programmeren1. Programmeer je Sprite Eerst gaan we onze Sprite maken. Maar wat is een Sprite? Een Sprite wordt in Scratch gezien als een soort van karakter. Een object op de achtergrond kan ook een Sprite heten, zoals bijvoorbeeld een gebouw.
Nu kunnen we beginnen met de code. Eerst gaan we onze Sprite programmeren. In het spel valt de Sprite met een constante snelheid naar beneden (zwaartekracht). Je kunt de Sprite omhoog houden door op het scherm te klikken.
Klik op data, klik dan op maak een variabele. Noem deze Zwaartekracht. Vink aan: Alleen voor deze Sprite. Dit is belangrijk, anders werkt het niet. Klik vervolgens op OK (Figuur 1). Figuur 1 Figuur 2
Ga naar beweging en pak de “verander Y met 10” blok. Plaats deze onder het herhaal blok. Ga naar Data en vervang de 10 met variabelen “Zwaartekracht”. Plaats hieronder “verander zwaartekracht met 1”. Zet de waarde op -0,8. De min bepaalt de richting waar je Sprite valt, in dit geval naar beneden. Het getal bepaald de snelheid. Deze waardes kun je zelf aanpassen naar je eigen voorkeur.
Je schema zal er zo ongeveer uit zien (Figuur 2). Voor nu is dit de code van je Sprite. 2. Maak de obstakels
Nu gaan we de code maken zodat je beiden versies van je Sprite tegelijk op het scherm ziet. Klik nu je nieuwe Sprite aan en ga naar scripts. Nu kun je een code aanmaken die alleen voor deze Sprite geld.
Figuur 3 Figuur 4 Als je een andere naam hebt gebruikt voor je Sprites moet je die overnemen.
. Figuur 5 Figuur 6 3. Positioneer de obstakels De bedoeling van het spel is dat de obstakels van rechts naar links over het spel bewegen. Daarom is het verstandig om de gebouwen zo ver mogelijk aan de rechterkant te laten beginnen. Dit kun je zelf aanpassen als je het spel wat lastiger wilt maken.
Figuur 7
4. Beweeg de obstakels Nu laten we de obstakels op het scherm bewegen
Wat heb je tot nu toe geschreven: de onderkant en bovenkant gebouwen verschijnen. De Positie van deze gebouwen zijn aangegeven. Als de X waarde kleiner is dan (in mijn geval) -230 wordt de kloon verwijderd. Je code ziet er ongeveer zo uit (Figuur 9):
Nu gaan we de hoogte van de gebouwen veranderen door de Y positie aan te passen.
Dan maken we een random y positie aan waar de gebouwen op geplaatst worden.
Figuur 8 Figuur 9 Figuur 10
Figuur 11 Figuur 12 Figuur 13 Figuur 14
Vind je dat je Sprite te stil staat tijdens het spelen? Dan kunnen wij net zoals bij de echte flappy bird een soort van animatie toevoegen.
Figuur 15 Figuur 16 Figuur 17 5. Verlies functie Dan moeten we natuurlijk nog een verlies functie toevoegen. Ga naar de code van je karakter.
Ga naar besturen en pak de stop alle blok en zet deze in de “als dan” blok. Wat je nu geschreven hebt, houd in dat de gehele code ophoud als de Sprite de (in mijn geval) gebouwen aanraakt.
Figuur 18 6. Achtergrond toevoegen Naast je aangemaakte Sprites zie je de Speelveld achtergrond staan. Onder de al aangemaakte achtergrond heb je de functies om er zelf een te maken of er eentje uit te kiezen. Speel hier een beetje mee. 7 Score bijhouden Ga naar je obstakels code toe.
Als je nu test zie je dat de score snel omhoog gaat, dit is omdat het programma snel ziet dat de Sprite door het obstakel is. Het telt dus te lang door. Wij gaan er voor zorgen dat hij er maar 1 punt bij op telt.
Figuur 19 Figuur 20
Figuur 21 Figuur 22 Nu heb je jouw eigen Flappy Bird spel gemaakt! Vond je dit leuk om te maken? Je kunt het spel nog uitbreiden. Je kunt bijvoorbeeld muziek en soundeffects toevoegen, of bijvoorbeeld meerdere karakters maken. De basis van het spel heb je al gemaakt en nu kun je het spel helemaal aanpassen naar jouw eigen wensen. Veel plezier! |
https://elektronicavoorjou.nl/raspberry-pi-flappy-witch/ |