In België heeft Radio 2 nog altijd het grootste Vlaamse marktaandeel waardoor ze de grootste radiozender in Vlaanderen zijn. Radio beluisteren heeft in het gewone leven sterk aan populariteit verloren omdat steeds meer en meer mensen thuis gebruik maken van website of applicaties zoals Youtube of Spotify omdat ze hier zelf de liedjes kunnen luisteren. In de auto luistert men nog altijd zeer veel radio maar ook hier heeft men lichte daling gezien van de mensen die de radio beluisteren in de auto. Vooral jongeren luisteren nu ook naar muziek via hun gsm waarbij ze hun eigen liedjes kiezen of omdat ze liever willen luisteren via een lokale internetradio die niet hun buurt aanwezig is. Het marktaandeel van Radio2 staat momenteel op 29.4 procent. Studio Brussel is over Q-music gesprongen doordat ze 13,7 procent behaald hebben. Q-music bezit 1,7 procent minder dan studio Brussel. Op 4de, 5de en 6de plaats kan men respectievelijk MNM, Radio 1 en Klara terugvinden, zij beschikken over een markt aandeel van 9,3 %, 8,3% en 1,5 %. Zoal su kan opmaken is Radio 2 nog steeds populairste radiozender in Vlaanderen. Nostalgie is de sterkte stijger in marktaandeel in Vlaanderen. Dit is al de derde meeting waarbij de radiozender Nostalgie een sterke stijging met zich voortbrengt. Momenteel bezit het over een marktaandeel van 6,2 procent op de totale bevolking en 8,5 procent op de 35- tot 54 jarigen. Ook bij Joe zit men dat er een stijging in marktaandeel is, zij hebben een groeit tot 9% behaald in de belangrijkste doelgroep, namelijk de 18- tot 44 jarigen. De cijfer die in dit document terug te vinden zijn gaat over de 1ste periode van 2015 over de maanden Januari, februari, maart en april. De volgende verschuivingen in het marktaandeel eind september zullen de gegevens over het 2de kwartaal online gezet worden. |
http://www.radioguide.fm/ |