E-commerce kan een verdraaid lastig domein zijn waarbinnen de concurrentie hoog is en advertenties behoorlijk in de kosten kunnen lopen. Toch zijn er mogelijkheden voor letterlijk elke ondernemer, het is alleen even zoeken naar wat jij precies kunt doen om meer succes te hebben binnen de e-commerce. Met de volgende drie stappen ben je een flink eind op weg naar consequente groei van je onderneming. De eerste stap: bepaal wat jou uniek maaktWellicht heb je al eens gehoord van usp, oftewel jouw unique selling point. Het zijn de punten (of het punt) die jou onderscheiden van de concurrenten en bij voorkeur zijn deze niet of nauwelijks te combineren. Kom alsjeblieft niet meer aan met ‘de laagste prijs’ of ‘razendsnelle levering’, wat dat is verre van uniek. Bepaal wat jou uniek maakt en waarom klanten zouden moeten kiezen voor jou. Besteed daar gerust een complete dag én een complete pagina op je website aan, want dit is meer waard dan een visitekaartje. Stap twee: bepaal je product, doelgroep en marktomvangBepalen wie jij bent als bedrijf is een goede eerste stap, maar daarna zal je moeten bepalen wie jouw klant is en waar deze zich bevindt. Wanneer je geen idee hebt van je doelgroep, heb je namelijk geen goede basis in de e-commercewereld. Bepaal hoe je doelgroep eruitziet. Welke leeftijd, welke regio, welke kanalen, wat is het budget en wat zijn de problemen waar de doelgroep mee kampt? Wanneer je hier een duidelijk antwoord op kunt geven, maak je direct sprongen met je bedrijf. Kun je dit niet zelf, laat dan een expert op het gebied van freelance online marketing met je meekijken. Dit levert namelijk in nagenoeg alle gevallen meer op dan dat het je kost. De derde stap: op naar online marketing om te verkopenWanneer je de eerste stap en de tweede stap hebt gedaan, ben je klaar om de juiste producten op de juiste kanalen aan te bieden op een manier die naadloos aansluit bij je doelgroep én waarbij je je klanten ervan kunt overtuigen dat jij de juiste aanbieder bent. Uiteraard is dit ook de stap waarbij je kleine aanpassingen door blijft voeren om het resultaat te monitoren en alles perfect te krijgen. |