A brand new year
Image default
Marketing

Wat is het effect van linkbuilding?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het allerbelangrijkste effect van linkbuilding is dat je hoog en goed scoort op allerlei zoekmachines. Denk dan aan bijvoorbeeld Google. Dit betekent dat je website makkelijk zichtbaar is en potentiële klanten jouw site snel kunnen vinden. Even een leuk weetje: de eerste drie resultaten op Google worden door mensen het vaakst aangeklikt. Ben je nummer vier of hoger, dan heb je vaak pech. Oftewel, het is zeer important dat je weet welke zoekwoorden meestal gebruikt worden als iemand op zoek is naar jouw product of dienst. Deze zoekwoorden moeten vervolgens worden gelinkt met jouw website. Zo komen de juiste mensen snel op de juiste plek terecht! Vanzelfsprekend heeft dit een positief effect op jouw bedrijf als het gaat om winst. Je kunt linkbuilding zelf proberen te doen, maar weet dat er veel bureaus zijn die het je graag uit handen nemen.

Wanneer merk je het effect van linkbuilding?
Zoals zojuist is uitgelegd is linkbuilding een mooie manier om de vindbaarheid van je website te optimaliseren. Maar misschien vraag je je wel af hoe lang het duurt voordat je echt effect merkt? Dit verschilt per situatie. Het kan best even duren voor je veranderingen merkt. Google werkt op bepaalde manieren die niet altijd even inzichtelijk zijn. Dit worden algoritmes genoemd. Heb je een backlink geplaatst? Dan duurt het gemiddeld zo’n tien weken voor je verandering merkt in je positie op zoekmachines als Google. Misschien is dat wel wat langer dan je hoopte. Wat is hier de oorzaak van?

Waarom duurt het zo lang?
Als je op positie één terecht wil komen in Google, zul je echt een lange termijn visie moeten hebben. Maar ook als je van plek acht naar zeven wilt, komt het effect van linkbuilding wellicht later dan je hoopt. Hiervoor zijn twee redenen. Ten eerste, oudere backlinks worden als meer waardevol gezien. Het klink misschien gek, maar Google vertrouwt oude links meer dan nieuwe. Je zou het zo kunnen zien dat ze aan elkaar gewend moeten raken. Een link waar na jaren nog steeds op geklikt wordt, is erg waardevol. Geduld is in dit geval een zeer schone zaak, want in het verlopen van de tijd zie je steeds meer effecten van je backlink.

Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit
Een andere reden waarom linkbuilding pas na lange tijd effect heeft, is de achterdocht van Google. Als je namelijk in één week zo’n vijftig links naar je website toevoegt, vertrouwt Google je niet. Je moet linkbuilding dus over een lange tijd uitspreiden. Zo krijg je een steviger, mooier en beter werken linkprofiel. Je netwerk van links wordt op deze manier veel duurzamer. Je mag dus de tijd nemen om goede links te ontwikkelen. Het is namelijk zo dat één goede link meer effect kan hebben dan tien links die wat minder goed gelukt zijn. Kwaliteit geldt boven kwantiteit. Zorg voor relevante websites en links richting relevante content.

Meer over linkbuilding en SEO lees je op de website van Increasy.