Harry de Winter, een iconische figuur in de Nederlandse mediawereld, heeft een onschatbare bijdrage geleverd aan de televisie- en entertainmentindustrie. Als producent, programmamaker en oprichter van IDTV wist hij niet alleen de televisieproductie te revolutioneren, maar liet hij ook een blijvend nalatenschap achter waarvan de impact vandaag nog steeds voelbaar is. Dit artikel neemt je mee door zijn leven, van zijn oorsprong en vroege carrière tot zijn baanbrekende werk bij IDTV en de indrukwekkende erfenis die hij naliet. Opgroeien en de eerste stappen in de mediawereldHarry Jacob de Winter werd geboren op 22 mei 1949 in Oss, als zoon van chemicus Max de Winter en Bertine Meijer. Hij groeide op in een intellectueel gezin met zijn jongere broer Micha de Winter, die later hoogleraar pedagogiek zou worden. Na zijn middelbare school studeerde Harry economie aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij zijn kandidaats behaalde. Zijn carrière begon echter buiten de universiteitsmuren, eerst als radioverslaggever bij KRO en VARA, en later als DJ op studentenfeesten in Amsterdam. Het talent van De Winter ontging de NCRV niet, waar hij het jongerenradioprogramma Filter produceerde en presenteerde. Hoewel het programma succesvol was, groeide De Winter’s ambitie verder dan radio. Zijn eerste televisieprogramma, De Filter Furore Show, stuitte echter op weerstand binnen de NCRV. De omroep vond de inhoud te uitdagend, wat leidde tot zijn ontslag. Deze gebeurtenis bleek achteraf een keerpunt te zijn in zijn carrière. Het ontstaan van IDTVNa zijn vertrek bij de NCRV besloot Harry de Winter om zijn eigen koers te varen. In 1977 richtte hij IDTV op, een productiemaatschappij die in eerste instantie popprogramma’s zoals Je Ziet Maar en Clipparade produceerde. Met live-opnames van iconische artiesten zoals Madonna, Pink Floyd, U2 en Prince, bouwde IDTV al snel een internationale reputatie op. Wat IDTV onderscheidde, was de innovatieve aanpak van televisieproductie. De Winter bracht een frisse visie op entertainment, wat al snel leidde tot groei in diversiteit van de producties. Het bedrijf was niet alleen betrokken bij muziekprogramma’s, maar produceerde later ook originele Nederlandse series zoals Oud Geld, Taxi, en Pleidooi. Met deze veelzijdige programmering groeide IDTV uit tot de op een na grootste televisieproducent van Nederland, na Endemol. De Winter’s ondernemende geestHarry de Winter was meer dan een programmamaker; hij was een visionair ondernemer. Hij zag kansen waar anderen obstakels zagen en was niet bang om risico’s te nemen. Zijn beslissing om 50% van IDTV te verkopen aan Chrysalis Records in 1994 en de resterende helft in 1996 aan VNU, getuigt van zijn strategische inzicht. Hoewel hij zich na 2001 terugtrok uit IDTV, zorgde deze verkoop ervoor dat het bedrijf kon blijven groeien en zijn internationale stempel bleef drukken. Naast zijn rol als ondernemer bewaakte De Winter streng de kwaliteit van zijn producties. Hij gaf om authentieke verhalen en oprechte creativiteit, wat duidelijk terug te zien is in zijn werk en leidende ethos binnen IDTV. De evolutie van IDTVOnder de hoede van De Winter bleef IDTV innoveren. De productiemaatschappij verbreedde haar horizon en kwam met succes wereldwijd op de radar. Hun productieportfolio omvatte uiteenlopende genres, van speelfilms en documentaires tot entertainmentshows en dramaseries. Naast Nederlandse prijzen kregen veel van hun producties ook internationale onderscheidingen, waardoor IDTV een belangrijke speler op het wereldtoneel werd. Deze evolutie kwam mede tot stand dankzij het ondernemerschap en de visionaire geest van Harry de Winter. Zolang hij betrokken was, bleef innovatie een hoeksteen van het bedrijfsmodel. De erfenis van Harry de WinterHarry de Winter overleed op 7 maart 2023 op 73-jarige leeftijd, na een strijd tegen asbestkanker. Hoewel hij niet meer onder ons is, leeft zijn nalatenschap voort. Zijn programma’s, zoals Wintertijd, waarmee hij bekende gasten over hun leven en muziek interviewde, hebben diepe indruk achtergelaten. Van Cliff Richard tot Salman Rushdie, zijn unieke benadering bracht een intieme en persoonlijke kant van zijn gasten naar voren. Naast zijn werk in de media, creëerde hij kunstwerken onder de naam HJDW, bekend als kijkdozen of diorama’s. Deze kunststukken werden tentoongesteld in prestigieuze locaties, waaronder de Beurs van Berlage in Amsterdam. Zelfs in zijn laatste jaren bleef De Winter actief en creatief, zoals te zien is in zijn documentaire Broertje waarin hij samen met zijn broer Micha een historische voettocht maakte. Waarom De Winter’s werk relevant blijftDe bijdrage van Harry de Winter aan de Nederlandse media-industrie is onmiskenbaar. Zijn onverschrokken aanpak, gecombineerd met een passie voor authentieke verhalen, heeft de manier waarop televisie wordt gemaakt voor altijd veranderd. Zijn streven naar kwaliteit en innovatie biedt een blijvende inspiratie voor huidige en toekomstige mediaprofessionals. Zijn levenswerk is een testament van wat mogelijk is wanneer creativiteit wordt gekoppeld aan ondernemerschap. Voor eenieder met ambities in de media-industrie, is het verhaal van De Winter een blauwdruk voor succes. |
Harry de Winter, een iconische figuur in de Nederlandse mediawereld, heeft een onschatbare bijdrage geleverd aan de televisie- en entertainmentindustrie. ...

Tags: