Fabel 1: Trapliften worden aan de muur geïnstalleerd en vereisen een aannemer. Het is een algemene misvatting dat wanneer een traplift wordt geïnstalleerd, deze aan de muur wordt bevestigd. In plaats daarvan wordt de traplift op de traptreden gemonteerd waarbij de baan over de lengte van de trap loopt. Dit neemt de noodzaak voor enig bouwwerk weg. Soms moet er een kleine aanpassing worden gemaakt, zoals het verkleinen van een vensterbank om een botsing met de stoel te voorkomen, maar zelfs in die gevallen zijn de aanpassingen zeer gering en / of nauwelijks merkbaar. Fabel 2: Trapliften gaan zelfstandig bewegen. Wanneer een traplift niet in gebruik is, kan deze niet ergens heen bewegen tenzij hij wordt bediend door iemand die de schakelaar of afstandsbediening bedient. Een persoon hoeft overigens niet fysiek op de traplift te zitten om deze te laten bewegen (wat handig is als u de lift wilt gebruiken om wasgoed de trap op en af te laten gaan!) De traplift kan worden bediend met losse handbedieningen, die de traplift heen en weer kunnen sturen tussen verdiepingen of naar een parkeerpunt om ‘m op te laden als hij niet in gebruik is. Fabel 3: Een traplift stopt niet als er een obstructie optreedt Het is onwaarschijnlijk is dat u ooit een obstakel zult tegenkomen tijdens het gebruik van een traplift. Als u echter tijdens het rijden op uw traplift toch iets raakt, zijn vrijwel alle trapliften voorzien van veiligheidssensoren zodat deze onmiddellijk een noodstop activeert. Dit voorkomt dat de traplift in de rijrichting blijft bewegen totdat de obstructie is verwijderd. Deze functies worden veiligheidsranden genoemd. Zodra een veiligheidsrand is geactiveerd, kan de traplift alleen in de tegenovergestelde richting van de obstructie worden bewogen om de verwijdering ervan mogelijk te maken. Fabel 4: Een traplift stopt met werken wanneer er een stroomstoring is. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn trapliften niet bij u thuis op het stroomnetwerk aangesloten In plaats daarvan worden ze gevoed door een DC-batterij en worden ze gewoon op uw muur aangesloten om te worden opgeladen. Ze slaan een reservoir met stroom op in hun batterijen, zodat ze bij een stroomstoring altijd nog op en neer de trap kunnen gaan. De stroom die daarvoor nodig is is opgeslagen in de batterijen. Deze batterijen slaan meestal zelfs genoeg vermogen op voor meerdere ritten op en af de trap: het exacte aantal ritten hangt af van het type (recht versus gebogen) en de lengte van uw trap, evenals de capaciteit van de batterijen. De batterijen worden opgeladen als de traplift op een parkeerplek wordt achtergelaten. Sommige trapliften worden overal op de baan geladen. Deze functie wordt ‘Continu Laden’ genoemd. Fabel 5: Batterijen in DC aangedreven trapliften gaan dood en moeten regelmatig worden vervangen. DC-aangedreven trapliften bevatten meestal twee zeer duurzame, ‘zware taak’ oplaadbare batterijen die de traplift op en neer de trap opdrijven. Zoals hierboven vermeld wordt, worden de accu’s opgeladen wanneer de traplift niet in gebruik is. Ze worden aangesloten als de traplift op een oplaadpunt langs de baan wordt achtergelaten. Fabel 6: Een traplift is onbetaalbaar. Door de kwaliteit en innovaties van toonaangevende leveranciers is de levensduur van een traplift de laatste jaren flink vergroot. Daardoor kunnen ook gebruikte trapliften tegenwoordig een goedkoper en net zo veilig alternatief bieden als een nieuwe traplift. |
https://www.tiptop-trapliften.nl/tweedehands/ |