Maak een cultureel zelfportret met een workshop van Kleinkunstig

Kennismaken met kunst en cultuur Of leerlingen nou naar het vwo, de havo of het vmbo gaan: sinds een aantal ...

Inhoudsopgave:

Kennismaken met kunst en cultuur

Of leerlingen nou naar het vwo, de havo of het vmbo gaan: sinds een aantal jaren volgen alle middelbare scholieren in Nederland het vak CKV (Culturele Kunstzinnige Vorming). Het is een eerste kennismaking met alle verschillende aspecten van kunst en cultuur. Dat wil zeggen: de eerste bewúste kennismaking. Want onbewust hebben leerlingen die op de middelbare school beginnen natuurlijk al heel wat kunst en cultuur voorbij zien komen in hun leven. Ze hebben daar alleen nog niet op die manier bij stilgestaan.

Bewustwording

En die eerste bewustwording over hoe leerlingen zich verhouden ten opzichte van kunst en cultuur, dát is nou precies waar het cultureel zelfportret om de hoek komt kijken. Het cultureel zelfportret is een terugkerende opdracht binnen het vak CKV. De opdracht zet leerlingen aan het denken over wat zij al weten van kunst en cultuur en hoe zij zich daartoe verhouden. Hierbij gaat het over kunst en cultuur in de breedste zin van het woord. Natuurlijk tellen museumbezoeken en theatervoorstellingen óók mee. Maar de kleding die je draagt, de buurt waarin je woont, die series die je kijkt en de computerspellen die je speelt vallen net zo goed onder de noemer ‘kunst en cultuur’. En dus binnen de reikwijdte van het cultureel zelfportret.

Positie en ontwikkeling

De bedoeling van deze opdracht is dat het aanzet tot reflectie. Het cultureel zelfportret tilt het vak CKV naar een hoger plan: leerlingen worden niet alleen gestimuleerd om kunst en cultuur te beschouwen, maar ook geprikkeld om na te denken over hoe zij zich hiertoe verhouden. Door deze opdracht op meerdere momenten te herhalen, kunnen leerlingen monitoren hoe hun positie zich door de tijd heen ontwikkelt. Een waardevol inzicht! Want als het goed is stopt deze ontwikkeling niet na de middelbare school.

Het samenspel van inhoud en vorm

Natuurlijk kunnen leerlingen ‘gewoon’ reflecteren op hun relatie met kunst en cultuur in de vorm van ‘vraag en antwoord’. Maar het past veel beter binnen het vak om een creatieve uitingsvorm te kiezen. Weet je niet hoe je dat aan moet pakken? Kleinkunstig heeft een aantal workshops die heel geschikt zijn om leerlingen te begeleiden bij het maken van een creatief cultureel zelfportret.

https://www.kleinkunstig.nl
Delen:
Meer Berichten
Stuur ons een bericht

Registreer nu en deel jouw verhaal vandaag nog op ons platform. Ontdek hoe jouw verhaal anderen kan inspireren en verbinden.

Gerelateerde Berichten

De voordelen van gepersonaliseerd leren in het onderwijs

Wat is gepersonaliseerd leren?  Gepersonaliseerd lerenis een onderwijsbenadering die inspeelt op de unieke behoeften, interesses en vaardigheden van iedere leerling. Het idee is om leerlingen

...

De voordelen van kindercoaching

Kindercoaching is een relatief nieuwe maar snel groeiende discipline binnen de pedagogische en psychologische ondersteuning voor kinderen. Het richt zich op het begeleiden van kinderen

...

De Kracht van de ISTP Persoonlijkheid: Een Oplossingsgerichte Denker

In de wirwar van persoonlijkheden die de wereld bevolken, schittert de ISTP als een meester in het oplossen van problemen. Met een scherp oog voor

...

Zo haal je wél die 10 voor je examen

School. You either love it or hate it. Zeker als je op de middelbare school zit kan je leven soms zwaar zijn. Zeurende leraren, huiswerk

...