A brand new year
Image default
Rechten

Geen bewijs pindadiefstal, maar KLM bleef schoonmaakster weren

Luchtvaartmaatschappij KLM moet een schoonmaakster, die twee jaar geleden ten onrechte werd ontslagen wegens de verdenking van diefstal van een handvol pinda’s, haar toegangspas teruggeven.

Dat blijkt uit een recente uitspraak van de rechtbank Amsterdam. De vrouw werkte via schoonmaakbedrijf Klüh als schoonmaakster van de vliegtuigen van KLM op luchthaven Schiphol.

Publicatie 17 Februari 2021

Ontslag op staande voet

In februari 2018 werd de vrouw door haar werkgever op staande voet ontslagen, nadat er tijdens een personeelscontrole bij haar ‘een kotszakje met een handvol pinda’s’ was aangetroffen.

In het reglement stelt het schoonmaakbedrijf duidelijk dat het meenemen van voedingsmiddelen uit de vliegtuigen reden voor ontslag is. De schoonmaakster ontkende echter iets met de pinda’s te maken te hebben.

Terug in dienst

Eind 2018 oordeelde de kantonrechter na een getuigenverhoor dat niet was komen vast te staan dat de vrouw de pinda’s had weggenomen. De schoonmaakster was dus ten onrechte ontslagen. Schoonmaakbedrijf Klüh moest haar tien achterstallige maanden salaris betalen, en haar weer terug in dienst nemen.

Eind goed, al goed? Nee, want nu blijkt dat KLM is dwars gaan liggen. De luchtvaartmaatschappij weigerde de vrouw haar toegangspas terug te geven, waardoor zij geen werk aan de vliegtuigen meer kon doen. Volgens KLM hanteert de maatschappij een streng veiligheidsbeleid, waarbij ingenomen passen nooit worden teruggegeven.

Pas teruggeven

Daarop stapte de vrouw opnieuw naar de rechter. Die oordeelde onlangs dat KLM de pas destijds wel mocht innemen, op basis van de waarneming van een security officer. Maar omdat later uit het getuigenverhoor bleek dat er geen bewijs was voor de vermeende pindadiefstal, had KLM dat besluit moeten heroverwegen.

KLM moet de toegangspas nu van de rechter teruggeven. Als de luchtvaartmaatschappij dat niet doet, moet het een dwangsom betalen die kan oplopen tot 10.000 euro. Volgens de rechtbank heeft de vrouw geen recht op een schadevergoeding. 

Tik op de vingers

KLM kreeg afgelopen jaar vaker een tik op de vingers van rechters als gevolg van een te streng personeelsbeleid. In mei oordeelde een rechter dat KLM Catering Services een werkneemster die een stukje vlees had geproefd, niet had mogen ontslaan.

Afgelopen weken bleek dat KLM schadevergoedingen moet betalen aan een purser en een vip-begeleidster wegens fouten bij de ontslagprocedure. KLM wilde vandaag geen commentaar op de zaak geven.

KLM stroef

Advocaat Peter Klokkers van de schoonmaakster zegt ‘blij te zijn’ met de uitspraak. “Ik zie het als een stukje onrecht, dat nu ongedaan is gemaakt. Ik vind KLM een goede luchtvaartmaatschappij hoor, maar in arbeidszaken blijken ze wel vaker erg stroef te zijn.”

Update: twee dagen na publicatie laat KLM weten niet in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak. “KLM zal de pas teruggeven”, aldus woordvoerster Gerrie Brand. De luchtvaartmaatschappij vindt niet dat de recente verloren arbeidsrechtszaken aantonen dat ze te hard is voor het personeel.

“KLM heeft zo’n 33.000 werknemers in dienst en heeft als werkgever een goede naam. (…) Dat een rechter incidenteel in individuele gevallen oordeelt dat KLM anders had moeten handelen, rechtvaardigt geenszins de conclusie dat KLM te streng optreedt richting personeel.”