De Britse transporteur EasyJet stelt dat het zijn vijandige Airbus-verzoek niet kan beëindigen door te zweren bij de bewering dat de coronavirus-episode een omstandigheid is die buiten zijn macht ligt. Er kunnen veel minder vluchten gepland worden dan normaal. Het vliegtuig heeft een aanval van de organisator en de belangrijkste investeerder Stelios Haji-Ioannou doorstaan vanwege de kosten van het houden van het verzoek en heeft de toezichthoudende groep onder druk gezet – met gevaren om bestuurders te evacueren – om het Airbus-begrip te laten vallen door ‘macht te laten gelden’ overmacht ‘. EasyJet eist dat het “niet in staat” is om de overeenkomst aldus te beëindigen. ‘Dit is standaard in koopcontracten voor vliegtuigen’, staat er. Het houdt echter ook in dat er implicaties zouden zijn voor de kans dat het een dergelijke uitroeiing zocht. EasyJet stelt dat het risico zou lopen op “opmerkelijke” lonen die verband houden met limieten voor vliegtuigen die eerder onder een soortgelijke overeenkomst waren vervoerd als buitengewone. De luchtvaartmaatschappij heeft in 2013 135 Airbus-streams aangevraagd en zegt dat er inmiddels 45 vliegtuigen uit de overeenkomst zijn verkregen. Het houdt in dat het ook gevaar loopt voor eventuele toekomstige tegenslagen die de airframer zou kunnen aantonen als gevolg van het wegvagen, en dat de kosten van directe producentenondersteuning voor de activiteit van EasyJet’s huidige armada eveneens aanzienlijk zouden stijgen. Dit is omdat het volgens hem legitiem zou moeten zijn om voorbereidende, programmerende en andere hulp te kopen van een eenzame bronprovider, terwijl het bovendien de toegang tot langeafstandsuitvoering zou verliezen. EasyJet heeft ermee ingestemd om het vervoer van 24 vliegtuigen toe te staan - met het alternatief om er nog vijf te verplaatsen – gedurende de volgende drie jaar, inclusief elk van de 12 die zijn geboekt om te verschijnen in het boekjaar 2020-21. “Zorgvuldige data van toekomstige transporten van het toegegeven vliegtuig moeten worden afgesproken vanwege de belangstoestand”, stelt het vliegtuig. Het omvat dat het gedurende de volgende 16 maanden extra armada-aanpassingsvermogen heeft als gevolg van huurcontracten op nog eens 24 vliegtuigen die opeisbaar zullen zijn vanwege het opladen. Het armada-plan van EasyJet zal, rekening houdend met de maatregelen, de luchtvaartmaatschappij tegen september 2023 ergens tussen de 281 en 353 vliegtuigen opleveren, in tegenstelling tot het bereik van 304-383 in het verleden. Dit blijkt onwaarschijnlijk om Haji-Ioannou tot bedaren te brengen, die de administratie van de vervoerder steeds de schuld geeft van het maken van een “bewuste verwarring” door te blijven aandringen op het begrip van Airbus. ‘Elke poging om met een armada van meer dan 250 vliegtuigen te werken – nu nog 337 – zal in 2021 eenvoudigweg een berg geld opslokken’, meent hij. Hij heeft zijn aanval op het bestuur wagen, waarbij hij de uitzetting van CEO Johan Lundgren, evenals de uitvoerende John Barton, naast twee verschillende hoofden vereiste, en suggereert dat de hoofdfunctionaris Peter Bellew – ooit in het verleden van tegenstander Ryanair – domineert. |
https://flight-tracking.org/ |