SloepenLees in deze tekst over de voors en tegens van elektrische sloepen en sloepen met een dieselmotor. De sloep zelf, zij heeft amper nadelen. Misschien het gemis aan een kajuit en kooien zodat u erin kan slapen? Maar voor al het overige, is de sloep een veilig vaartuig wat makkelijk te manoeuvreren is. De vraag blijft enkel, welke voortstuwing is praktisch? Roeien is passéOorspronkelijk was de sloep een reddingsvaartuig. Vandaar dat het een veilige boot is. Een zeeschip vergaat meestal in slechte omstandigheden zoals storm, de bemanning kon zichzelf in veiligheid brengen met de sloep. Het mocht natuurlijk nooit zo zijn dat de sloep de omstandigheden niet kon trotseren. Nu was het zo, de bemanning kon niet kiezen tussen elektrische voortstuwing of een dieselmotor. De bemanning moest roeien met roeiriemen om de sloep vooruit te krijgen. Dat wordt nog gedaan als sport, maar daar gaat deze tekst niet over. Diesel heeft zich bewezenGeen kwaad woord over de inboard diesel. Benzine is niet te doen, want benzinedamp is zwaarder dan lucht, een ophoping van uiterst explosieve benzinedamp onderin de boot is gevaarlijk. Diesel is dus de enige optie als motor die op fossiele brandstof werkt. Vaak verbruikt de motor amper een liter diesel per uur, het is betrouwbaar en het levert voldoende vermogen. Een scheepsdiesel gaat bij goed onderhoud zeer lang mee, pas na veertig jaar levert de motor niet meer zoveel vermogen, maar start nog steeds. Mochten er geen andere opties zijn dan roeien, dan is een dieselmotor de beste keuze. Waarom dan toch elektrisch?Iets nieuws betekent niet altijd een vooruitgang. Diesel heeft zich bewezen, door het lage verbruik valt de uitstoot mee, waarom dan vernieuwen? Het antwoord is eigenlijk net zo voor de hand liggend dan de vraag. Op het water tanken gaat niet overal, in veel gevallen neemt de scheepseigenaar jerrycans diesel mee van het tankstation terwijl veel jachthavens walstroon hebben. Anderzijds zijn de zonnepanelen in de pleziervaart al decennia lang een bekend fenomeen, terwijl u aan het werk bent laden de accu’s op voor de volgende dagtocht. Een dieselmotor geeft toch nog wat geluid en trillingen, bij een elektromotor is dat minder of zelfs niets. Een sloep met elektrische aandrijving heeft voordelen t.o.v. de verbrandingsmotor. Vermogen van de motorenMisschien helpt dit bij het maken van de keuze. Het maximum vermogen en het koppel van diesels is fors hoger dan van een elektromotor. Nu is 10 pk op de schroef voldoende om vlot vooruit te komen met een sloep, en even de motor in de achteruit en de gang is er direct uit, dat blijft bij iedere motor. Maar dat stukje ‘overhouden’ heeft een elektromotor niet. Soms is dat nodig, om tegen stroom en wind uw doel te behalen moet u wel eens wat gas bijgeven, en dat kan bij een diesel wel en bij een elektromotor niet. Hierdoor lijkt de elektromotor ideaal voor in grachten, en ongeschikt voor meren, rivieren en kanalen. Een sloep kopen bij Just MarineHeeft dit artikel jouw interesse gewekt en wil je een sloep kopen? Neem dan eens een kijkje op de website van Just Marine in Heerhugowaard. Hier vind je een uitgebreid assortiment boten, waaronder sloepen. |
https://www.justmarine.nl/boten/sloepen.html |