Crisismanagement: wat is het en waarom is het belangrijk?

Crisisbeheersing is een geheel van acties, methoden en gedragingen die erop gericht zijn de schade of verliezen te beperken die ...

Inhoudsopgave:

Crisisbeheersing is een geheel van acties, methoden en gedragingen die erop gericht zijn de schade of verliezen te beperken die kunnen worden veroorzaakt door een bepaald moment waarop zich in bedrijven of organisaties een storing of een ongeval voordoet.

De schade als gevolg van deze fouten, die van procedurele of bestuurlijke aard kunnen zijn, varieert van financiële onevenwichtigheden tot gevolgen voor het imago en de reputatie van een merk. Daarom zullen wij in dit artikel het belang van de invoering van dit proces in bedrijven en de voordelen van een investering in een crisismanagement cursus toelichten. Kijk maar!
 

Hoe ontstaan crises binnen een bedrijf?

Crises kunnen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld ongevallen en natuurverschijnselen, product verontreiniging, milieu rampen, technologische storingen of economische en marktkrachten.

Maar ze kunnen ook ontstaan door slecht opgebouwde werkprocessen, inefficiënt management of zelfs door wanpraktijken bij de productie van producten of het verlenen van diensten. Om crises te omzeilen, moet er op lange termijn worden gewerkt, niet alleen om de kritieke gebeurtenis zelf op te lossen, maar ook om de risico’s in kaart te brengen en te voorkomen dat ze zich voordoen.

Waarom is het belangrijk om te investeren in een crisismanagement cursus?

Crisismanagement is fundamenteel voor elke onderneming of instelling, ongeacht haar omvang of de sector waarin zij actief is. Als een bedrijf niet is voorbereid op kritieke momenten, toont dit aan dat het ook niet is voorbereid op de eisen van de markt en op alle uitdagingen om in zijn niche een prominente plaats in te nemen.

In die zin is de crisismanagement cursus een van de manieren om de gevolgen van de kritieke gebeurtenis te beheersen en te verzachten, hetzij intern (werknemers), hetzij extern (publiek/klanten/maatschappij in het algemeen).

Welke professionals kunnen in crisismanagement werken?

Crisismanagement binnen bedrijven en organisaties kan door elke professional worden gedaan, ongeacht zijn/haar werkterrein. Werknemers in leidinggevende functies staan in dit proces centraal, omdat zij, naast het oplossen van de crisis, woordvoerder van het bedrijf kunnen worden.

Daarom zijn er, voordat een kritieke gebeurtenis plaatsvindt, drie zeer gewilde gebieden om aan een crisismanagement cursus deel te nemen: interne communicatie, public relations en juridisch advies.

Tags:
Delen:
Meer Berichten
Stuur ons een bericht

Registreer nu en deel jouw verhaal vandaag nog op ons platform. Ontdek hoe jouw verhaal anderen kan inspireren en verbinden.

Gerelateerde Berichten

Wat kost een grafsteen in 2024? Een overzicht van de prijzen

  Wat kost een grafsteen in 2024? Een overzicht van de prijzen Het verlies van een dierbare is een ingrijpende gebeurtenis, en een grafsteen is

...

Riem zonder gaatjes: De Toekomst van Stijlvolle Comfort

Als je ooit een riem hebt gedragen, weet je hoe vervelend het kan zijn om telkens het juiste gaatje te vinden. Te strak, te los,

...

Herbruikbare waterflessen: Waarom ze een duurzame keuze zijn

Herbruikbare waterflessen zijn niet alleen een modeverschijnsel, maar een essentieel onderdeel van een duurzame levensstijl. Het gebruik van wegwerpplastic is wereldwijd een groot probleem, en

...

Investeer in veiligheid en efficiëntie voor je bedrijf

Als ondernemer wil je dat je bedrijf soepel draait en veilig is voor zowel medewerkers als klanten. Twee belangrijke elementen die bijdragen aan deze doelstellingen

...